مقالات

کاشت مو به روش FUT

بانک-مو

با توجه به اهمیتی که موها در زیبایی افراد دارند و دلایل متعددی که می‌توانند باعث ریزش جزئی یا کلی آنها یا کاهش تراکم موها شوند، روش‌های مختلفی برای کاشت مو مانند کاشت مو به روش FUT به وجود آمده است.

موهای کاشته شده در متدهای مختلف درست مانند موهای طبیعی افراد هستند، با این تفاوت که احتمال ریزش آنها بسیار کمتر است و همین موضوع است که زیبایی را به شما هدیه خواهد داد. مانند سایر روش‌های کاشت مو در این روش نیز ، پزشک متخصص گرافت‌ها را از ناحیه اهدا یا همان بانک مو برداشت کرده و به نواحی مد نظر که دچار طاسی شده‌اند منتقل می‌کند؛ اما تفاوت کاشت مو به روش FUT با سایر روش‌ها این است که در این تکنیک، گرافت‌ها به صورت فلاپ یا نواری برداشت می‌شوند.

 

در واقع پزشک ابتدا جهت برداشت فولیکول‌های مو ناحیه‌ بانک مو را به شکل نواری برش داده و سپس پوست سر را بخیه می‌زند. در مرحله بعدی فولیکول‌های جدا شده از ناحیه اهدا، در زیر میکروسکوپ جهت انجام مرحله کاشت، آماده شده و استخراج می‌شوند. در آخر نیز فولیکول‌های آماده شده به محل مورد نظر وارد می‌شوند. در این روش کاشت مو از فولیکول‌های طبیعی خود فرد استفاده می‌شود؛ بنابراین در صورت مراجعه به پزشک باتجربه و رعایت مراقبت‌های بعد از کاشت، فولیکول‌های کاشته شده درست مانند موهای طبیعی رشد کرده و عمر طولانی خواهند داشت.

مزایای کاشت مو به روش FUT

  • کیفیت بالای گرافت‌های استخراج شده : چون عملیات استخراج و آماده‌سازی گرافت‌ها در کاشت مو به روش FUT در زیر میکروسکوپ انجام می‌شود، گرافت‌های با کیفیت را بهتر می‌توان انتخاب کرد. همچنین استخراج با سرعت بیشتری انجام می‌شود و گرافت‌ها مدت زمان کمتری در خارج از بدن باقی می‌مانند، لذا احتمال آسیب دیدن گرافت‌ها کمتر خواهد بود.
  • هزینه مقرون به‌صرفه : به نسبت سایر روشهای کاشت مو ، روش FUT قیمت مناسب‌تری دارد و ارزان‌تر است.
  • سرعت بیشتر : معمولاً جلسات کاشت مو با این روش کوتاه‌تر است. البته این موضوع به تراکم هدف و تعداد گرافت‌ها نیز بستگی دارد.
  • تراکم بالا : در یک جلسه کاشت مو با روش FUT می‌توان به تراکم‌های بالا (بیش از ۳۵۰۰ گرافت) رسید.

مراحل کاشت مو به روش FUT

  • مشاوره : در جلسه مشاوره، پزشک متخصص کاشت مو موارد مختلفی را بررسی می‌کند تا مطمئن شود شرایط شما برای کاشت مو به روش FUT مناسب است. معمولاً جلسه مشاوره شامل گفت‌وگو، معاینه و تجویز آزمایشات است.
  • طرح و برنامه کاشت مو : یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت مو طراحی و برنامه ریزی برای کاشت مو است.

در این مرحله طرح چگونگی کاشت موها در بخش‌های دریافت کننده با ماژیک رسم می‌شود تا از نظر زیبایی شناختی به بهترین طرح برسیم. همچنین تعداد گرافت‌های مورد نیاز در این مرحله تعیین می‌شود.

  • جلسه کاشت مو : برای بیشتر افراد یک جلسه کاشت مو کافی است که بین ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. البته در این بین زمان‌هایی برای استراحت در نظر گرفته می‌شود.
  • بی‌حسی موضعی : برای انجام تمام فعالیت‌های برداشت و کاشت مو به روش FUT نیازی به بی‌هوشی عمومی نیست و بی‌حسی موضعی تزریقی کفایت می‌کند. ممکن است پیش از کاشت مو پزشک، قرص مسکن یا آرام‌بخش تجویز کند تا در جلسه کاشت مو احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
  • برداشت گرافت‌ها : در این مرحله بعد از بی‌حس کردن، پوست سر به شکل نواری نازک از بانک مو (معمولاً پست سر) جدا می‌شود و سپس در زیر میکروسکوپ گرافت‌های موجود در این نوار پوستی استخراج می‌شوند.
  • آماده‌سازی : تیم کاشت مو گرافت‌ها را برش می‌زنند تا به اندازه مورد نظر برسد و آنها را در مایع نگهدارنده به طور منظم ردیف می‌کنند تا آماده کاشت شوند.
  • کاشت گرافت‌ها : در این مرحله گرافت‌های آماده سازی شده طبق طرح کاشت مو که از پیش تعیین شده، در پوست سر قرار می‌گیرند. برای این کار ابتدا با تیغ‌های جراحی ظریف که کمتر از یک میلی متر ضخامت دارند، سوراخ‌هایی روی پوست سر ایجاد می‌شود و سپس گرافت‌ها درون این سوراخ قرار داده می‌شوند.

تفاوت کاشت مو به روش FUT  و FUE

  • هر دو روش FUT و FUE شامل کاشت فولیکول‌های جداگانه هستند. در حین عمل FUT، پزشک برشی را در پشت سر ایجاد کرده و سپس فولیکول‌ها را از آن ناحیه برمی‌دارد. در حین عمل  FUE، پزشک فولیکول‌های مو را به صورت جداگانه و مستقیم از روی سر برمی‌دارد، به جای این که ابتدا برشی ایجاد کرده و ناحیه برداشت را مشخص کند.
  • FUE در حال حاضر روش رایج‌تری است و بعضی از مزایای آن شامل موارد زیر هستند:
  • زمان ریکاوری سریع‌تر
  • درد کمتر در حین انجام عمل
  • به جا نماندن زخم بزرگی که دیده شود
  • از موی دیگر مناطق بدن هم می‌توان در این روش استفاده کرد
  • حتی در صورتی که حجم موی کمی داشته باشید باز هم از این روش می‌توان استفاده کرد

تصاویری از طراحی خط کاشت ریش و کاشت به روش FUT:

 

طراحی خط کاشت ریش

 

کاشت ریش به روش FUT

 

کاشت مو به روش FUT برای چه افرادی مناسب است؟

  • افرادی که از ریزش موی ژنتیکی (آندروژنی) رنج می‌برند و وضعیت ریزش موی آنها به ثبات نسبی رسیده است. در صورتی که ریزش موی شما به شکل فعالانه ادامه دارد، باید تا زمان تثبیت ریزش مو صبر کنید. معمولاً ریزش مو در سنین بالای ۲۵ تا ۳۰ سال به ثبات می‌رسد، لذا کاشت مو برای افراد زیر ۲۵ سال توصیه نمی‌شود. برای کاشت مو در خانم‌ها به طور معمول محدودیت سنی مطرح نمی‌شود
  • افرادی که به دلیل آسیب‌ها یا زخم‌ها دچار طاسی شده‌اند. در صورتی که یک بیماری پوستی باعث ریزش موهای شده، باید بعد از درمان کامل بیماری پوستی برای کاشت مو اقدام کنید. کسانی که به دنبال شیمی‌درمانی دچار طاسی دائمی شده‌اند می‌توانند پس از اتمام دوره‌ی شیمی‌درمانی برای کاشت مو اقدام کنند.
  • بانک مو شما باید تراکم مناسبی داشته باشد. اگر بانک موی کم پشتی داشته باشید، جای زخم روش FUT نمایان شده و جلوه‌ی نازیبایی به سر شما می‌دهد.
  • اگر پوست سر شما انعطاف پذیری کمی داشته باشد، کاندیدای مناسبی برای روش FUT نیستید.

ریزش مو پس از کاشت

ریزش شوکه شده مو پس از انجام عمل کاشت مو امری بسیار طبیعی است که در طی آن، موهای کاشته شده در طول دو ماه پس از انجام عمل می‌ریزند. این موها معمولاً در طی چهار ماه آینده دوباره رشد خواهند کرد.

کاشت مو به روش FUT برای چه افرادی مناسب نیست؟

این روش کاشت مو برای برخی افراد مناسب نیست. از جمله:

  1. افرادی که مشکوک به DUPA (عوامل بیماری‌زای مربوط به هلیکوباکترپیلوری) هستند.
  2. افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا
  3. ابتلا به بیماری تریکوتیلومانیا
  4. ابتلا به بیماری زمینه‌ای مانند اختلال تیروئید که منجر به ریزش مو می‌شود.

عوارض کاشت مو به روش FUT

به طور کلی کاشت مو روشی ایمن و مؤثر است؛ ولی تمام روش‌های درمانی پزشکی می‌توانند عوارضی داشته باشند. عوارض کاشت مو به روش FUT عبارت‌اند از:

  • تورم و قرمزی: تورم و قرمزی ناحیه‌ی پیشانی و اطراف چشم یا حتی کبودی این نواحی در بین کسانی که کاشت مو انجام داده‌اند شایع است. در بیشتر مواقع این مشکل در عرض چند روز برطرف می‌شود؛ ولی ممکن است تا چند هفته نیز طول بکشد.
  • درد یا بی‌حسی: یکی از عوارضی که تقریباً فقط در روش FUT مشاهده می‌شود، دردناک یا بی‌حس شدن ناحیه‌ی بانک مو است؛ چون برای برداشت فلپ از بانک مو برشی در این ناحیه‌ ایجاد می‌شود، ممکن است به اعصاب پوستی آسیب وارد شود. مهارت بالا جراح و اندازه‌ی کوچک فلپ از جمله مواردی هستند که می‌توانند از ایجاد این عارضه پیشگیری کنند.
  • جوش و فولیکولیت: به التهاب فولیکول‌ها، فولیکولیت گفته می‌شود که از عوارض نادر کاشت مو است. معمولاً فولیکولیت خفیف است و به کمک کرم‌های آنتی بیوتیکی برطرف می‌شود. با این حال احتمال وخامت و جدی شدن این التهاب وجود دارد و ممکن است به درمان‌های قوی‌تری نیاز باشد.
  • خارش: یکی از عوارض طبیعی و ناشی از فرآیندهای التیامی پوست است. باید دقت کنید که خاراندن پوست سر می‌تواند باعث جدا شدن گرافت‌های کاشته شده شود. همچنین ممکن است باعث ورود آلودگی به زخم‌های در حال بهبودی و ایجاد عفونت شود.

8 نظر در “کاشت مو به روش FUT

  1. ماهان گفت:

    اگر بانک مو قوی نباشد بدن هم مویی نداشته باشد از کجا مو برداشته می شود؟

    1. nasri گفت:

      از ریش و بدن هم میشه برای کاشت مو استفاده کرد.

  2. علیرضا گفت:

    درود بر شما ایا کاشت مو به روش اقساطی امکان پذیر هست؟

  3. مژگان گفت:

    سلام برای کسی که فشار خون و دیابت داره و سن بالایی داره خطرناک نیست؟

    1. nasri گفت:

      پزشک باید بیمار را حضوری معاینه کنند.

  4. ravin گفت:

    سلام
    آیا نتیج کاشت مو دائمی هست؟

    1. nasri گفت:

      سلام و وقت بخیر
      بله دائمی هست.

  5. زرین امانی گفت:

    مطلب مفیدی بود درباره کاشت مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *